Mini Bogskabet arbejder med emergent literacy og højtlæsning i vuggestuen. Hver måned præsenteres en bog, der kan læses højt i vuggestuen eller dagplejen. Du kan læse mere om projektet i dette indlæg.

Når vi arbejder med emergent literacy er det under overskrifterne:

Barnets fonologiske opmærksomhed– her arbejdes der med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.

Barnets ordforråd– her arbejdes der med barnets forståelse for det, der læses og samtidig på at styrke ord og begreber hos barnet, der har afsæt i barnets verden.

Barnets narrative kompetence– her arbejdes med barnets forståelse for at historien er fiktiv, og på hvilken rolle illustrationerne spiller for fortællingen.

Barnets viden om bogen som medie– her arbejdes på barnets forståelse for bogen som et objekt, hvordan skal den bruges, hvor åbner man, hvordan holder man den, etc.

Højtlæsningen og samtalen af og om Godmorgen Cirkeline sigter primært mod hovedmålene:

Barnets ordforråd: Barnet skal opnå et ordforråd, der sikrer en forståelse for det læste, og styrkes i de ord og begreber, der har afsæt i barnets virkelighed.

Barnets forståelse for et narrativt forløb: Barnet ved, at en enkelt illustration kan indgå i et længere handlingsforløb.

Sekundært arbejdes der med målene: Barnets fonologiske opmærksomhede og Barnets viden om bogen som medie.

Godmorgen Cirkeline udspiller sig over en hel dag, hvor Cirkeline og hendes ene tro følgesvend, musen Frederik, klatrer ud i haven, og nyder det gode vejr. De plukker bellis, finder en marihøne, og søger ly for sommerregnen under et stort blad. Det bliver også til en omgang gemmeleg, inden turen atter går hjem mod den trygge tændstikæske på tegnerens skrivebord.

Det er med andre ord en fortælling uden konflikter, derimod er der fokus på dagens begyndelse, hvor Cirkeline skal vælge tøj og spise morgenmad, inden dagen og legen tager fart med Frederik.

Højtlæsningen kan gribes an på følgende måde:

  • Overvej om det er hele stuens børnegruppen, en mindre gruppe eller enkelte børn, der skal have bogen læst højt. Godmorgen Cirkeline har et mindre format, derfor er det en god idé at organisere højtlæsningen, så børnene sidder tæt ved oplæseren.
  • Se på forsiden sammen og peg på de to ord i overskriften, samtidig med at det læses højt. Dette vil være med til at skærpe børnegruppens fonologiske opmærksomhed, hvor der arbejdes med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
  • Se på forsiden. Hvad kan I se? Kender I hende? Hvad laver hun? Hvad har hun på? Hvad spiser hun?
  • Under højtlæsningen vises bogens billeder. Giv plads til at børnene beskriver, hvad de ser. Spørg børnegruppen undervejs, hvad de tror der vil ske nu i fortællingen.
  • Lad børnene fortælle, hvordan deres morgen er. Hvad spiser de til morgenmad? Hvem vælger tøj?
  • Udenfor kan I lege gemmeleg og plukke bellis, der kan pynte på stuen.
  • Gentag højtlæsningen af bogen flere gange i løbet af måneden.

Godmorgen Cirkeline er en del af Cirkeline universet, der er skrevet og tegnet af Hanne Hastrup. Cirkeline er en sejlivet alfelignende lille dame, der først så dagens lys i 1957. Hun har optrådt i korte og lange tegnefilm og i en del bøger. Der vil formodentlig ikke være mange børn, der ikke allerede kender Cirkeline. 

Jeg håber, du har lyst til at dele dine erfaringer med højtlæsning af Godmorgen Cirkeline, send mig enten en mail på josefine@mitbogskab.dk, eller del på Instagram og brug #minibogskabet og #højtlæsningivuggestuen

Mini Bogskabet holder sommerferie i juli måned, og vender tilbage med månedens bog til august – rigtig god sommer, og god fornøjelse med månedens bog!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *