Mini Bogskabet arbejder med emergent literacy og højtlæsning i vuggestuen. Hver måned præsenteres en bog, der kan læses højt i vuggestuen eller dagplejen. Du kan læse mere om projektet i dette indlæg.

Når vi arbejder med emergent literacy er det under overskrifterne:

Barnets fonologiske opmærksomhed– her arbejdes der med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.

Barnets ordforråd– her arbejdes der med barnets forståelse for det, der læses og samtidig på at styrke ord og begreber hos barnet, der har afsæt i barnets verden.

Barnets narrative kompetence– her arbejdes med barnets forståelse for at historien er fiktiv, og på hvilken rolle illustrationerne spiller for fortællingen.

Barnets viden om bogen som medie– her arbejdes på barnets forståelse for bogen som et objekt, hvordan skal den bruges, hvor åbner man, hvordan holder man den, etc.

Højtlæsningen og samtalen af og om Buller og hans fine krop sigter primært mod hovedmålene:

Barnets ordforråd: Barnet skal opnå et ordforråd, der sikrer en forståelse for det læste, og styrkes i de ord og begreber, der har afsæt i barnets virkelighed.

Barnets viden om bogen som medie: Barnet skal vide bogen er et objekt, der adskiller sig fra andet legetøj men også kan bruges som legetøj.

Sekundært arbejdes der med målene: Barnets fonologiske opmærksomhede og Barnets forståelse for et narrativt forløb.

Buller og hans fine krop indgår i serien om drengen Buller, der bor med sin mor, far, storesøster, hund og kat. I fortællingen forundres og frydes Buller over alt det, han kan med sin krop – han kan se med de store øjne, han kan lytte med ørerne, han kan tælle og kilde de små tæer, han kan lugte med næsen både til ting, der dufter dejligt og til ting, der lugter dårligt.

Bogen har ikke et narrativt forløb, men består af små sekvenser, hvor Buller opdager nye ting ved sin krop. Ved bogens slutning sidder Buller trygt og godt sammen med familien, og alle er enige om, at Buller er meget nuttet.

Højtlæsningen kan gribes an på følgende måde:

  • Overvej om det er hele stuens børnegruppen, en mindre gruppe eller enkelte børn, der skal have bogen læst højt. Buller og hans fine krop har et mindre format, derfor er det en god idé at organisere højtlæsningen, så børnene sidder tæt ved oplæseren.
  • Se på forsiden sammen og peg på de fem ord i overskriften, samtidig med at det læses højt. Dette vil være med til at skærpe børnegruppens fonologiske opmærksomhed, hvor der arbejdes med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
  • Se på bogens forside. Hvem kan I se? Hvad peger drengen på? Har I også en navle? Hvor sidder den?
  • Under højtlæsningen vises bogens billeder. Giv plads til at børnene beskriver, hvad de ser på billederne.
  • Ved følgende opslag kan børnene gå på opdagelse med deres egen krop:
    • Buller har to store øjne – Hvad kan I se med jeres store øjne?
    • Buller har to runde ører – Hvad kan I høre med jeres runde ører?
    • Buller har mange tæer – Hvor sidder jeres tæer? Kan I tælle hvor mange der er?
    • Buller har en mæt mave – Hvor er jeres mave?
    • Buller har to skarpe tænder – Hvor sidder jeres tænder?
    • Buller vil spise en bog, må man det? – Hvad kan man spise? Hvad kan man ikke spise?
  • Buller bruger sin næse til at dufte med. Gå på opdagelse udenfor – hvad dufter godt, hvad dufter ikke godt?
  • Buller har to superhurtige fødder. Gå udenfor og løb hurtigt på de superhurtige fødder.
  • Gentag højtlæsningen af bogen flere gange i løbet af måneden.

Serien om Buller er skrevet og illustreret af finske Mervi Lindman, herhjemme udgives de af Mais+Co, find dem på forlagets hjemmeside eller på bibliotek.dk

Jeg håber, du har lyst til at dele dine erfaringer med højtlæsning af Buller og hans fine krop, send mig enten en mail på josefine@mitbogskab.dk, eller del på Instagram og brug #minibogskabet og #højtlæsningivuggestuen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *