Mini Bogskabet arbejder med emergent literacy og højtlæsning i vuggestuen. Hver måned præsenteres en bog, der kan læses højt i vuggestuen eller dagplejen.

Når der arbejdes med emergent literacy er det under overskrifterne:

Barnets fonologiske opmærksomhed– her arbejdes der med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.

Barnets ordforråd– her arbejdes der med barnets forståelse for det, der læses og samtidig på at styrke ord og begreber hos barnet, der har afsæt i barnets verden.

Barnets narrative kompetence– her arbejdes med barnets forståelse for at historien er fiktiv, og på hvilken rolle illustrationerne spiller for fortællingen.

Barnets viden om bogen som medie– her arbejdes på barnets forståelse for bogen som et objekt, hvordan skal den bruges, hvor åbner man, hvordan holder man den, etc.

I august måned skal vi læse Jakob Martin Strids nyklassiker fra 2011 Mimbo Jimbo laver kunst. Alle børns blå yndlings elefant har besluttet sig for at lave kunst. Det skal være stort, det skal være vildt og der skal være en masse farver. Mimbo Jimbo starter med den gule maling, derpå sprøjter han blå maling indover, og i hans fodspor tilbage i den gule maling ses nu det helt forunderlige: den gule og blå maling laver tilsammen grøn maling! Det er nu ikke vildt nok for Mimbo Jimbo, der både gør brug af en bil og en kanon for at komme tættere på et ordentligt billede.

Mimbo Jimbo laver kunst rummer en fortælling om stædighed og beslutsomhed, og så der den sjov for både børn og voksne.

Højtlæsningen og samtalen af og om Mimbo Jimbo laver kunst sigter primært mod hovedmålene:

Barnets ordforråd:Barnet skal udvikle en forståelse for, at det trykte ord repræsenterer en lyd. Med andre ord skal barnet lære at forstå, at det er, de fortrinsvis sorte tegn, den voksne siger under højtlæsningen.

Barnets forståelse for et narrativt forløb:Barnet ved, at bogens verden er fiktiv, og det dermed ikke foregår hverken virkeligt eller her og nu.

Sekundært arbejdes der med de to andre hovedmål:

Barnets fonologiske opmærksomhedsamt Barnets viden om bogen som medie.

 Højtlæsningen kan gribes an på følgende måde:

  • Overvej om det er hele stuens børnegruppen, en mindre gruppe eller enkelte børn, der skal have bogen læst højt. Mimbo Jimbo laver kunst har et mindre format, derfor er det en god idé at organisere højtlæsningen, så børnene sidder tæt ved oplæseren.
  • Se på forsiden sammen og peg på navnet Miimbo Jimbo, samtidig med at de læses højt. Dette vil være med til at skærpe børnegruppens fonologiske opmærksomhed, hvor der arbejdes med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
  • Se på Mimbo Jimbo på forsiden af bogen, og undersøg sammen hvad han laver. Spørg børnene om man kan køre i maling.
  • Under højtlæsningen vises bogens billeder.
  • Det vil være oplagt at lade børnegruppen male deres egne billeder i den samme periode, som der arbejdes med bogen. Vuggestuens største børn kan gøres opmærksom på, at man kan blande farverne og få nye frem. Køb små legetøjs lastbiler, som børnene kan køre i malingen med – helt som Mimbi Jimbo gør med Fredes bil – og ja, det sviner, men det er ret sjovt.
  • Gentag højtlæsningen af bogen flere gange i løbet af måneden. De største børn i børnegruppen kan være med til at sætte ord på bogens handling. Dette kan støttes med spørgsmålene: Hvad sker der først? Hvilken farve bruger Mimbo Jimbo? Hvad gør han så? Hvad siger kanonen? Hvorfor glider Mimbo Jimbo? Hvad sker der så?

Mimbo Jimbo laver kunster én ud af flere titler om Mimbo Jimbo. Bøgerne skrives og illustreres af Jakob Martin Strid. Du kan finde bogen på bibliotek.dk eller i en boghandel.

Jeg håber, du har lyst til at dele dine erfaringer med højtlæsningen af Mimbo Jimbo laver kunst send mig enten en mail på josefine@mitbogskab.dk, eller del på Instagram og brug #minibogskabet og #højtlæsningivuggestuen

God fornøjelse med månedens bog!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *