IMG_6654

Snart syvårige Ib har lidt af et problem. Hans hoved er nemlig et æg! Det bekymrer selvsagt Ib en del. Ib bekymrer sig om alt det, der kan ske med hans hoved – for tænk hvis det bliver knust.

Hver morgen pakker Ib sit hoved ind i håndklæder, og for en sikkerheds skyld tager han også thehætten på.

Ib har det ikke let i skolen, de andre har opgivet at spørge, om Ib vil være med i legene, for han siger alligevel altid bare nej. Idrætstimerne er et langt mareridt, for her kan alt jo gå galt; bolde, boldtræ, hoppen rundt. Puha! Det er ikke noget Ib.

Som I mange andre gode fortællinger, må der ske noget, og det gør der da også for Ib. Han møder nemlig pigen Sif. Altså pigen Sif der har et bikostume på. Et venskab er født.

Ib er et æg er fantastisk historie om drengen Ib, der er så skrøbelig som et æg. Heldigvis møder han Sif, der summer afsted. Det er en fantastisk bog. Den er smuk og vanvittig mærkelig, men historien er så fin at man helt har lyst til at folde den sammen, og putte den i lommen. Helt forsigtigt selvfølgelig!

I går læste jeg den højt for Molly. Lige da Ib havde mødt Sif, stoppede jeg op, og spurgte hende, om hun havde et bud på, hvad der ville ske nu. Troede hun, de to ville blive venner? Efter lidt betænkningstid sagde hun nej, det troede hun egentlig ikke. Fordi det er jo ikke så smart at have en bi som ven, den kan jo stikke. Jeg er vild med logikken! Heldigvis er Sif ikke den stikkende bi type. Men den blide livgivende slags.

Bogen er skrevet og illustreret af norske Lisa Aisato. Den er udkommet på Forlaget Torgard.

Jeg synes, den vil egne sig smukt til dialogisk oplæsning. De af jer der i går så Go’Morgen Danmark vil vide, der var et helt indslag om dialogisk oplæsning. Lidt forfriskende handlede det ikke om, hvad skolen burde gøre mere af (sagde skolelæreren), derimod om, hvad dels daginstitutioner og dels forældre kunne gøre mere af.

Indslaget handler kort fortalt om, forskellen på børns ordforråd i starten af 0. klasse. Mange børn har så lille et ordforråd at de simpelthen ikke har et stort nok sprog. Dermed bliver skolestarten, og det videre forløb, meget vanskeligt. Forskning viser, at de børn der har et for lille ordforråd i begyndelsen af skolegangen, ofte er de elever, der har læsevanskeligheder helt op i 16 – års alderen. Det giver altså rigtig god mening at arbejde aktivt med børns ordforråd. Jeg har skrevet mere om det her.

I kan se klippet fra Go’Morgen Danmark her. Med i studiet er sprogvejleder Jette Løntoft, hun er forfatter til en del materialer hos Danskærerforeningen, og har skrevet en hel del om dialogisk oplæsning.

Lige nu udkommer der flere bøger, hvor dialogisk oplæsning er inddraget, således at der på det første opslag står beskrevet, hvordan man kan gribe det an. Den seneste bog jeg har set er Frida og Bjørn fra Carlsen. Carlsen har eks. også udgivet forskellige Sprogkufferter, målrettet forskellige aldre i daginstitutionerne. Kufferterne handler om dialogisk oplæsning. Jeg har endnu ikke haft fingerne i dem, men jeg har set én af bøgerne derfra.

IMG_6620

Ib er et æg har ikke et forslag til dialogisk oplæsning, det må man selv lave. Hvis man vil kaste sig over det, kan man enten bruge min mini guide fra dette indlæg, eller læse Jette Løntofts beskrivelse af det her. Min miniguide henvender sig til forældre, Jette Løntofts beskrivelse henvender sig til voksne, der arbejder med udvikling af børns sprog.

2 thoughts on “Ib er et æg”

  1. Tak for anbefalingen, den bog må jeg have fat i. Jeg læser især for min dreng på snart 8 år. Han elsker mærkelige historier, som man kan tænke lidt over.
    Fedt, at der er så meget fokus på dialogisk læsning med de små nu. Litteraturarbejde er jo naturligt for en dansklærer (som jeg også er), og nu er det ikke bare rykket ned i daginstitutionerne, men også ud i familierne 🙂
    Og i øvrigt sjovt, som navnet Ib er blevet populært i børnelitteratur!? Min egen lille serie med sangbilledbøger handler om Ib Strit og hans venner, og da min illustrator og jeg kom frem til navnet for et par år siden, syntes vi det var helt vildt skævt og anderledes. Hmmm…

    1. Ib Strit – ham må jeg finde! Og ja det er ret pudsigt hvordan navne kan lyde helt anderledes og normale efter et stykke tid!
      Jeg er jo altså også ret vild med at dialogisk læsning rykker ind i oplæsningen hjemme:-)
      Hvis din søn er til lidt mærkelige historier, man skal tænke over – så er den her lige sagen. Det er egentlig en, jeg har fra biblioteket, men jeg tænker, det skal være en, jeg bare har. Den er så fin, og jeg vil virkelig tro man kan læse den igen.

Leave a Reply to Josefine Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *