Mini Bogskabet arbejder med emergent literacy og højtlæsning i vuggestuen. Hver måned præsenteres en bog, der kan læses højt i vuggestuen eller dagplejen. Du kan læse mere om projektet i dette indlæg.

Når vi arbejder med emergent literacy er det under overskrifterne:

Barnets fonologiske opmærksomhed– her arbejdes der med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.

Barnets ordforråd– her arbejdes der med barnets forståelse for det, der læses og samtidig på at styrke ord og begreber hos barnet, der har afsæt i barnets verden.

Barnets narrative kompetence– her arbejdes med barnets forståelse for at historien er fiktiv, og på hvilken rolle illustrationerne spiller for fortællingen.

Barnets viden om bogen som medie– her arbejdes på barnets forståelse for bogen som et objekt, hvordan skal den bruges, hvor åbner man, hvordan holder man den, etc.

Højtlæsningen og samtalen af og om God Jul Cirkeline sigter primært mod hovedmålene:

Barnets ordforråd: Barnet skal opnå et ordforråd, der sikrer en forståelse for det læste, og styrkes i de ord og begreber, der har afsæt i barnets virkelighed.

Barnets forståelse for et narrativt forløb: Barnet ved, at bogens verden er fiktiv, og det dermed ikke foregår hverken virkeligt eller her og nu.

Sekundært arbejdes der med målene: Barnets fonologiske opmærksomhed ogBarnets viden om bogen som medie.

God Jul Cirkeline er en lille fortælling om den 24. december, hvor vi følger Cirkeline fra hun vågner om morgenen på tegnerens bord, og til hun træt efter julerier putter sig under dynen, og får besøg af en lille nisse, de ønsker hende god jul.

Cirkeline fejrer juleaften sammen med bedstevennerne Ingolf og Frederik, og inden der skal danses om juletræet, skal det først fældes eller rettere gnaves over, og der skal også kælkes og bygges snemus. Er sidstnævnte muligvis det kæreste begreb nogensinde?

God Jul Cirkeline er den anden bog om Cirkeline, som Mini Bogskabet har læst som månedens bog. Du kan gense indlægget om Godmorgen Cirkeline her.

Højtlæsningen kan gribes an på følgende måde:

  • Overvej om det er hele stuens børnegruppen, en mindre gruppe eller enkelte børn, der skal have bogen læst højt. God Jul Cirkeline har et mindre format, derfor er det en god idé at organisere højtlæsningen, så børnene sidder tæt ved oplæseren.
  • Se på forsiden sammen og peg på de tre ord i overskriften, samtidig med at de læses højt. Dette vil være med til at skærpe børnegruppens fonologiske opmærksomhed, hvor der arbejdes med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
  • Se på bogens forside. Hvem kan I se? Hvad har hun på? Har I også en nissehue?
  • Under højtlæsningen vises bogens billeder. Giv plads til at børnene beskriver, hvad de ser på billederne.
  • Lad børnene fortælle om, hvem Cirkeline er. Hvem er hun venner med? Er hun lille eller stor?
  • Når børnene fortælle, hvad man laver juleaften.
  • Spørg børnene om de har haft besøg af Julemanden.
  • Hvis I har et juletræ enten inde eller ude, kan I danse rundt om træet, som Cirkeline gør med Ingolf og Frederik.
  • Gentag højtlæsningen af bogen flere gange i løbet af måneden, og giv plads til at børnegruppen genfortæller historien. Dette kan både gøres før oplæsningen, eller under oplæsningen, hvor der spørges til, hvad der nu sker.

Bøgerne om Cirkeline er skrevet og illustreret af Hanne Hastrup. De udgives af Høst & Søn, find dem på forlagets hjemmeside, i en boghandel eller på bibliotek.dk

Jeg håber, du har lyst til at dele dine erfaringer med højtlæsning af God Jul Cirkeline, send mig enten en mail på josefine@mitbogskab.dk, eller del på Instagram og brug #minibogskabet og #højtlæsningivuggestuen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *